JellyPages.com




TULISAN ILMIAH


GE2153 TEKNOLOGI PENDIDIKAN
PUAN FARIZA KHALID
TAJUK:ONLINE AND OFFLINE IDENTITIES

Nama Ahli Kumpulan :

Ahmad Zahid Hafiz Bin Saleh                       
Fatin Roshafera Binti Che Saari             
Akalili Binti Abd Rahim                         
Khairun Nisa Binti Ismail               


(A) Platform Yang Digunakan
Platform yang digunakan adalah laman rangkaian sosial, blog dan SL (second life), komuniti dalam talian,Net,komunikasi secara online termasuk e-mail dan World Wide Web site.selain itu penggunaan web 2.0 memainkan peranan di dalam pembelajaran dan proses pengajaran dan pembelajaran.

(B) Subjek Dan Tempat Kajian
          Subjek kajian adalah individu dan komuniti dimana alat baru, teknologi dan internet membenarkan orang ramai daripada tempat yang berbeza bagi mengumpulkan talian untuk berinteraksi tidak segerak dan dalam alam nyata antara satu sama lain dan pekerja yang berada di bandar serta pelajar dimana  pekerja bandar menggunakan e-mel secara rutin.. Penyertaan sosial-Oriente dalam masyarakat timbul daripada keperluan masyarakat untuk meluahkan perasaan dan untuk berhubung dengan orang lain, dengan cara yang tidak selalunya berkaitan dengan objektif kerja tertentu, topik atau konteks bersama. Platform untuk berkongsi media, rangkaian sosial, komuniti permainan dan blogosphere membenarkan orang ramai untuk mencapai matlamat peribadi mereka serta menyokong pembentukan kumpulan dan komuniti di seluruh bagi kepentingan bersama.

           Kajian menunjukkan bahawa motivasi untuk menggunakan media sosial sering dikaitkan dengan menyatakan mengenai diri sendiri, rasa seronok, untuk mencapai kemasyhuran melalui ciptaan seseorang, atau berkongsi pengetahuan. Pengguna muda menghargai rangkaian sosial dan media terutama kerana 'ia menyeronokkan', dan 'kawan-kawan juga berbuat demikian', manakala bagi pengguna yang berusia 50 tahun, motivasi yang paling biasa ialah 'ia sangat berguna', dan ‘menjadi sebahagian daripada masyarakat '. Pengkomputeran sosial memberi kuasa kepada pengguna untuk membangunkan dan berkongsi pengetahuan mereka dengan orang lain dan untuk manfaat orang lain. Sebagai contoh, penulis-penulis blog adalah lebih aktif apabila mereka menerima maklum balas dan kadang-kadang menghabiskan lebih banyak masa untuk bertindak balas komen daripada menulis mesej blog.

           Selain itu,komuniti seperti pekerja yang berada di bandar dan pelajar dimana  pekerja bandar menggunakan e-mel secara rutin. Semakin banyak mereka menggunakannya,ini lebih komited mereka kepada majikan mereka. Komunikasi komputer mengurangkan status ketidakseimbangan dari bawahan kepada penyelia. Bagaimanapun,terdapat komitmen yang kurang untuk menggunakan e-mel di kalangan pekerja syif, menyokong idea bahawa mel elektronik atau surat eletronik boleh meningkatkan komitmen di kalangan pekerja-pekerja kepada sesebuah organisasi.

           Bagi pelajar pula, dalam suasana pasukan di alam maya, kesan faktor-faktor yang telah dikenal pasti sebagai sumber kepercayaan dalam hubungan tradisional secara berdepan dan bersua muka, 75 pasukan, yang terdiri daripada 4-6 orang ahli (pelajar) yang bermastautin di negara-negara yang berbeza, berinteraksi dan bekerja bersama-sama untuk lapan minggu. Kumpulan diminta melengkapkan tiga tugas iaitu dua latihan pembinaan pasukan dan satu projek akhir (membangunkan laman World Wide Web) iaitu  menyampaikan maklumat kepentingan kepada pengamal global teknologi maklumat bekerja dalam persekitaran perniagaan. Pelajar berkomunikasi sepenuhnya melalui cara elektronik. Senarai pemprosesan direkodkan melalui mel dan ahli-ahli pasukan telah menghantar kaji selidik elektronik untuk menyelesaikan dengan segera berikutan langkah amanah-bangunan kedua. Satu tinjauan kedua telah dihantar kepada ahli-ahli pasukan pada hari selepasnya mengikuti projek akhir yang telah siap.

           Penggunaan web 2.0 sangat membantu semua pelajar dalam melaksanakna tugas dan assignment masing-masing. Umum mengetahui bahawa penggunaan web 2.0 semakin pesat semenjak tertubuhnya laman sosial seperti facebook kerana ia lebih menjimatkan masa dan menjimatkan waktu dan sekaligus memudahkan urusan tanpa perlu melibatkan perjumpaan yang rumit dan membuang masa, oleh itu ramai yang memanfaatkan penggunaan web 2.0.

Sebagai kesimpulannya kita dapati bahawa, dunia maya adalah konteks yang unik untuk komunikasi, terutama sekali sistem suara diperkenalkan. Peserta dalam VWS terletak di pertemuan konteks komunikasi dunia maya dan fizikal. Peserta menguruskan pelbagai konteks komunikasi yang berselang ucapan dengan teks, di seluruh pelbagai tetapan maya dan fizikal. Kerja kami menunjukkan bahawa VWS yang terbaik tidak didekati sebagai singular " sederhana" atau fenomena komunikasi per saat tetapi sebaliknya sebagai persekitaran yang mampu penggunaan pelbagai media untuk pelbagai tujuan.

           Malahan, turut menyatakan tentang menunjukkan bahawa suara memperkenalkan kedua-dua faedah dan masalah untuk pemain permainan penembak pasukan pantas (Gibbs et al.2004). Faedah termasuk penyelarasan yang lebih baik daripada kumpulan, kehadiran sosial yang lebih besar pemain lain, dan pembebasan sehingga tangan untuk mengawal peranti input lain. Masalah termasuk kesesakan saluran, peluang yang lebih besar untuk sengaja atau tidak sengaja penghantaran bunyi, tidak boleh sepadan dengan suara-suara dengan avatar, ketidakupayaan untuk tahu yang mungkin mendengar penghantaran, dan keengganan oleh sesetengah orang menggunakan menyuarakan dengan orang asing dalam talian. Ucapan boleh didengar oleh orang-orang fizikal bertempat dengan pengguna seperti ahli keluarga atau rakan sekerja, dan sebaliknya bunyi dari persekitaran pengguna, seperti bunyi isi rumah, boleh dihantar ke dalam permainan,berpotensi melanggar undang-undang privasi.

            Selain itu , Urusan Perbualan Pelbagai Ramai pemain MMORPG menyimpan beberapa saluran teks terbuka sekaligus dan kelakuan perbualan serentak di tingkap berasingan. Beberapa peserta dilaporkan situasi memalukan apabila mesej telah ditaip ke dalam saluran yang salah, sebagai contoh apabila membincangkan rakan sepasukan di belakang mereka. Seorang peserta merasakan bahawa jenis ini kesilapan adalah lebih teruk dengan suara : " Kadang-kadang anda akan mendengar perkara yang anda tidak lakukan mahu dengar. "Kami meminta peserta sama ada mereka mahu saluran suara berganda. Sesetengah lakukan , dan mencadangkan bahawa antara muka dibentangkan sebagai senarai mudah skrin butang, satu bagi setiap saluran . Lain merasakan ia akan menjadi mustahil untuk memantau beberapa perbualan suara sekaligus.




           Kajian ini telah dilakukan berdasarkan 10 kes berbeza yang berkaitan dengan konteks di kalangan masyarakat Shetland. Berdasarkan analisis ini mendapati bahawa pengguna blog dan SL ini berpotensi untuk menonjolkan imej sebagai seorang pelakon, dimana analisis interaksi interpersonal cenderung kepada imej yang diingini oleh pembaca dan pengguna blog dan SL. Hal ini, kerana kecanggihan web 2.0 yang kini membolehkan pengguna blog untuk memuat naik pelbagai jenis multimedia seperti gambar, video, biografi peribadi dan pautan ke profil rangkaian sosial yang lain.

           Selain itu, untuk jurnal yang seterusnya, kajian ini telah dilakukan berdasarkan 10 kes berbeza yang berkaitan dengan penulis blog dan SL( second life) konteks di kalangan masyarakat Shetland. Berdasarkan analisis ini mendapati bahawa pengguna blog dan SL ini berpotensi untuk menonjolkan imej sebagai seorang pelakon, dimana analisis interaksi interpersonal cenderung kepada imej yang diingini oleh pembaca dan pengguna blog dan SL. Hal ini, kerana kecanggihan web 2.0 yang kini membolehkan pengguna blog untuk memuat naik pelbagai jenis multimedia seperti gambar, video, biografi peribadi dan pautan ke profil rangkaian sosial yang lain.   

     Manakala jurnal yang seterusnya berkaitan dengan kajian mengenai sama ada campuran interaksi maya dan sebenar berbeza dengan interaksi semata-mata maya dan di kalangan sesetengah ahli komuniti dalam talian perkongsian pengetahuan mengurangkan kelaziman masalah yang seluruh masyarakat hadapi. Analisis ini menggunakan data kajian daripada 26 komuniti dalam talian (OLCs) guru di Belanda yang merupakan sebahagian daripada sebuah organisasi maya yang menjadi tuan rumah untuk komuniti guru-guru. Kajian ini meliputi dua aliran penyelidikan iaitu penganalisis rangkaian sosial telah mendakwa bahawa hubungan luar talian menjejaskan interaksi dalam talian dan penyelidik komuniti telah berhujah untuk membina OLCs seluruh masyarakat luar talian bagi mencadangkan integrasi lengkap dalam talian dengan aktiviti-aktiviti di luar talian.

           

           Jurnal yang ke-13 pula, bertujuan untuk mengkaji bagaimana remaja menggabungkan aktiviti sivik di dalam talian dan di luar talian. Terdapat empat mod penyertaan di mana aktiviti dalam talian dan luar talian mungkin berkumpul iaitu politik, aktivisme, penggunaan dan perkongsian. Kajian ini dijalankan di kalangan belia Belanda yang berumur diantara 15 hingga ke 25 tahun. Penyertaan sivik merujuk kepada pelbagai aktiviti pilihan raya contohnya seperti mengundi dan aktiviti ‘nonelectural’ seperti menyertai demonstrasi. Jurnal yang ke-14 pula mengenai kajian bahawa internet menghasilkan ganjaran positif bagi mereka dalam kedudukan sosial istimewa, manakala menyebabkan masyarakat terpinggir. Kajian ini menggunakan sampel kebangsaan dari 419 pengguna internet dewasa yang berumur 18 tahun dan ke atas. Kajian ini dijalankan untuk mengetahui kesan status sosiodemografi, petunjuk akses internet dan interaksi mereka pada variasi keupayaan yang dinilai melalui langkah –langkah diskret kemahiran maklumat peribadi yang berkaitan dengan internet dan pengetahuan.

           Akhir sekali, jurnal ini bertujuan untuk mengambil bahagian dalam talian berbanding tindakan kolektif di luar talian telah disiasat di kalangan aktivis alam sekitar di Belanda. Sampel seramai 738 orang yang terdiri daripada aktivis, sympathizers, dan nonactivists, dilaporkan  dan bertujuan penyertaan dalam talian dan luar talian aktivisme.









(C) Aspek yang dinilai atau dikaji dalam kajian tersebut
           Halangan utama bagi pembelajaran secara sosial dalam talian berkait dengan satu siri prasyarat, iaitu akses, faedah, pengetahuan sebelumnya, kemahiran dan kesedaran tentang peluang pembelajaran yang baru. Tidak semua individu mempunyai kemahiran yang sesuai untuk pembelajaran kendiri yang dikawal selia, dan mereka memerlukan sokongan dan struktur. Internet  mewujudkan peluang menjadi maklumat, untuk megemukakan isu-isu untuk perbincangan, untuk berhubung dan belajar.Ia adalah penting bahawa setiap orang untuk mendapat peluang bagi membangunkan kemampuan untuk mengambil bahagian dalam masyarakat dan manfaat daripada maklumat, sumber dan sambungan yang terdapat.Tambahan pula, bagi menggalakkan dan memupuk pembelajaran sepanjang hayat, institusi pendidikan itu sendiri akan dapat mengubah dan membangunkan amalan mereka dengan mengambil kira peluang-peluang baru untuk pembelajaran. Pengguna yang lebih berpengalaman melakukannya lebih, berbelanja lebih, dan menggunakan Net yang lebih untuk aktiviti harian seperti perbankan dan membayar bil. Antara penemuan lain projek itu termasuk:
• Lebih ramai wanita berbanding lelaki kini dalam talian.
• Lebih daripada 85 juta rakyat Amerika tergolong dalam kalangan talian berkumpulan.
• Orang  yang menggunakan Net dalam cara yang berbeza. Wanita menggunakannya berbeza daripada lelaki, kulit hitam menggunakannya berbeza daripada orang kulit putih, dan Eropah menggunakannya berbeza daripada Amerika..
• Orang yang menggunakan Net sudah mempunyai kepentingan mereka sendiri..
• Internet menyamakan perbezaan kuasa di antara individu dan institusi.
• Penggunaan e-mel dapat membantu orang membina rangkaian sosial mereka dengan
meluaskan dan mengekalkan hubungan antara rakan dan keluarga
           Tambahan pula, pesakit juga menggunakan media lain selain daripada Komuniti Di Alam Maya Di Perkhidmatan Kesihatan untuk memenuhi keperluan mereka untuk maklumat, interaksi sosial dan sokongan bersama iaitu mesyuarat muka ke muka, perbualan peribadi melalui telefon, mesyuarat pesakit anjuran Komuniti Di Alam Maya di Perkhidmatan Kesihatan( VCHC), seminar perubatan pesakit di mana pakar-pakar perubatan dan pesakit membincangkan topik-topik terpilih yang berkaitan dengan penyakit, atau persidangan saintifik dan kongres.Selain itu, ramai orang menggunakan Internet untuk mencari maklumat berkaitan kesihatan, mengurus rekod kesihatan peribadi mereka melalui Internet, dan mendapatkan maklumat tentang perkhidmatan penjagaan kesihatan dan peraturan yang mengawal mereka.

           Malahan kajian ini berkaitan dengan analisis identiti dan perwatakan yang ditonjolkan oleh seseorang dalam alam maya. Berdasarkan analisis ini mendapati bahawa pengguna blog dan SL ini berpotensi untuk menonjolkan imej sebagai seorang pelakon, dimana analisis interaksi interpersonal cenderung kepada imej yang diingini oleh pembaca dan pengguna blog dan SL. Hal ini, kerana kecanggihan web 2.0 yang kini membolehkan pengguna blog untuk memuat naik pelbagai jenis multimedia seperti gambar, video, biografi peribadi dan pautan ke profil rangkaian sosial yang lain. Semua ini sebagai tambahan kepada latar belakang yang sering diidamkan oleh pengguna lain, hal ini juga membolehkan penulis blog untuk mempamerkan pelbagai jenis identiti yang diingini. Identiti ini dikatakan sebagai avatar dan topeng dimana penulis blog dan SL boleh menukar-nukar identity mengikut persekitaran dalam talian dan rupa menunjukkan peranan atau kepentingan penggunanya dimana mereka meletakkan nilai pada bagaimana mereka menonjolkan diri mereka. Selain itu, terdapat juga pengguna yang digelar sebagai “identity tourism” dimana golongan ini gemar menukar jantina,bangsa dan agama, contohnya ketika mengemukakan komen dan sebagainya. Terdapat juga kecenderungan bagi pengguna SL untuk menipu dalam dunia maya, hal ini kerana SL menawarkan pengguna untuk memilih set avatar yang mencerminkan kepelbagaian etnik, dimana kebanyakan pengguna memilih avatar yang mengikut saranan yang ideal bagi kecantikan dalam budaya Amerika seperti tona kulit, bentuk badan dan banyak lagi.

           Tambahan pula, dengan kajian ini boleh mengetahui mengenai sama ada campuran interaksi maya dan sebenar berbeza dengan interaksi semata-mata maya dan di kalangan sesetengah ahli komuniti dalam talian perkongsian pengetahuan mengurangkan kelaziman masalah yang seluruh masyarakat hadapi. Kajian ini meliputi dua aliran penyelidikan iaitu penganalisis rangkaian sosial telah mendakwa bahawa hubungan luar talian menjejaskan interaksi dalam talian dan penyelidik komuniti telah berhujah untuk membina OLCs seluruh masyarakat luar talian bagi mencadangkan integrasi lengkap dalam talian dengan aktiviti-aktiviti di luar talian. Komuniti dalam talian sering digunakan untuk pertukaran pengetahuan dan pembelajaran, namun bagi mengelakkan berlakunya masalah ketika bergaul dimana berlakunya ketidak percayaan semasa pertukaran maklumat antara ahli komuniti yang lain, contoh seperti jika seseorang itu memberi satu maklumat kepada kawannya, kawannya itu mungkin tidak membalas atau boleh memilih untuk menggunakan maklumat yang diterima dengan cara yang membahayakan. Selain itu, terdapat juga di kalangan ahli komuniti yang hanya mengharapkan ahli lain untuk memberikan sumbangan atau pangkalan data yang berguna untuk perbincangan, hal ini menyebabkan berlakunya ketidak seimbangan dalam perbincangan dimana perbincangan berat sebelah, dimana ada ahli yang ambil insentif untuk aktif dan membuat keputusan untuk tidak menanggung kos tetapi sebaliknya hanya menumpang keuntungan daripada sumbangan ahli lain. Di samping itu, interaksi dalam talian sering mengundang kepada kenalan baru yang boleh dipindahkan ke dunia luar talian dengan cara yang tidak dirancang, jadi hal ini boleh mewujudkan berlakunya perbincangan di luar talian, hal ini dapat mengurangkan daripada berlakunya ketidakseimbangan dalam perbincangan dan berlakunya ketidakpercayaan antara sesama ahli komuniti.

           Selain itu, jurnal ini juga bertujuan untuk mengkaji bagaimana remaja menggabungkan aktiviti sivik di dalam talian dan di luar talian. Terdapat empat mod penyertaan di mana aktiviti dalam talian dan luar talian mungkin berkumpul iaitu politik, aktivisme, penggunaan dan perkongsian. Penyertaan sivik merujuk kepada pelbagai aktiviti pilihan raya contohnya seperti mengundi dan aktiviti ‘nonelectural’ seperti menyertai demonstrasi. Kebanyakan ahli akademik menggunakan internet sebagai salah satu medium untuk menggalakkan penyertaan dalam aktiviti sivik ini, dimana internet membantu dalam memupuk hubungan sosial , menggerakkan pendapat politik bersosial dan mendidik orang ramai, memudahkan pembentangan diri dan meningkatkan hubungan antara rakyat dan wakil-wakil politik mereka melalui e-demokrasi projek. Golongan ini mengambil kesempatan dimana mereka sedar bahawa di kalangan belia khususnya, kerana mereka umumnya menggunakan internet lebih daripada orang yang lebih tua. Bahkan dengan internet dikatakan sebagai satu pendekatan sambungan daripada luar talian yang dikatakan sebagai salah satu pendekatan yang murah. Selain itu, internet juga dijadikan medium untuk membincangkan isu-isu sivik dengan rakan-rakan, keluarga, dan rakan-rakan muncul untuk membentuk mod penyertaan yang berasingan, perkongsian adalah lebih murah daripada lain-lain bentuk komunikasi, seperti menghubungi ahli-ahli politik. Bahkan bentuk komunikasi terakhir adalah aktiviti yang berorientasikan warganegara yang memerlukan lebih banyak tenaga dan masa persediaan. Perkongsian juga boleh dianggap lebih murah daripada Politik, secara umum, dan Acti-vism, kerana orang ramai umumnya'' melakukan'' perkongsian bilamana sesuai dengan mereka tanpa mengubah masa-masa tertentu dan prosedur rasmi. Bagaimana aktiviti dalam talian berkumpul dengan aktiviti-aktiviti luar talian lebih tepat mungkin bergantung kepada matlamat yang boleh direalisasikan dengan aplikasi internet dan apa yang benar-benar melakukannya apabila mereka berada dalam talian. Oleh yang demikian, kita menjangka bahawa penyertaan dalam Politik, Aktivisme, dan mod penggunaan menumpu dengan melihat ke atas maklumat dalam talian mengenai Politik, Aktivisme, dan penggunaan, masing-masing, dan borang online ungkapan pendapat menumpu dengan perbincangan di luar talian dalam mod berkongsi.

           Di samping itu, mengenai kajian bahawa internet menghasilkan ganjaran positif bagi mereka dalam kedudukan sosial istimewa, manakala menyebabkan masyarakat terpinggir. Kajian ini dijalankan untuk mengetahui kesan status sosiodemografi, petunjuk akses internet dan interaksi mereka pada variasi keupayaan yang dinilai melalui langkah –langkah diskret kemahiran maklumat peribadi yang berkaitan dengan internet dan pengetahuan. Disamping menunjukkan umur dan jantina yang nyata jurang dengan interaksi yang signifikan menunjukkan bahawa akses internet memburukkan lagi jurang status luar talian yang sedia ada. Internet boleh menurunkan kos urus niaga mencari maklumat di dalam, memudahkan pengedaran pengetahuan, dan akhirnya menyumbang untuk mengurangkan jurang sosial di luar talian. Mendokumentasikan corak tingkah laku secara terbuka memaparkan profil peribadi di kalangan pelajar kolej, bahkan sebilangan besar pengguna Facebook muda menyedari dan mengambil berat tentang ancaman privasi yang berpotensi, bertentangan dengan salah faham yang luas bahawa orang muda tidak mengambil berat tentang privasi. Disamping itu, ada juga segelintir pengguna yang gemar melakukan penyamaran semata-mata untuk melihat akaun facebook kepunyaan orang lain demi kepentingan diri sendiri, berhubung dengan faktor sosiodemografi, perbezaan jantina berterusan dimana pengguna wanita dikaitkan dengan tahap yang lebih rendah dalam pengetahuan maklumat dan kemahiran. Sedangkan golongan dewasa dianggap mempunyai tahap yang lebih rendah mengenai pengetahuan maklumat dan kemahiran peribadinya. Melihat dasar Internet, kebimbangan tertentu kita perlu kira-kira peribadi kebolehan informasi  berasaskan Internet orang tua, bukan kulit putih, wanita, orang-orang dengan pendapatan dan pendidikan yang lebih rendah, dan mereka yang telah dipinggirkan kepada kedudukan yang kurang bernasib dengan mengambil kira akses internet.















(D) Rumusan
           Aplikasi ICT membolehkan pelbagai jenis komuniti muncul, bersama-sama dengan cara yang baru untuk orang menjangkaunya dan untuk bekerjasama antara mereka.Konteks Sosial dalam talian ini atau menjadi semakin penting di kalangan pelajar di sekolah-sekolah dan universiti, pekerja di tempat kerja, dan rakyat dalam masyarakat, menyokong pembelajaran kemahiran dan pengetahuan semasa dan relevan. Tambahan pula, mereka menyediakan persekitaran bagi mempelajari kemahiran rentas melintang  yang penting untuk pekerjaan masa hadapan dan  unutk pembangunan diri melalui kerjasama dengan orang lain. Sebagai hasilnya, institusi pendidikan perlu menyediakan para pelajar untuk memperolehi dan mengembangkan keupayaan untuk menyertai mereka. Bagi mencapai dan mengenal pasti pembelajaran secara peribadi yang relevan dalam persekitaran tidak formal ini, orang memerlukan kemahiran dan sokongan bagi menguruskan trajektori pembelajaran mereka melalui banyak peluang rangkaian berbeza yang ada.
Penulisan mengkaji semula dan dibincangkan dalam kertas ini mencadangkan bahawa usaha diperlukan
i)                bagi menutup jurang digital dengan memupuk kecekapan digital asas dan lanjutan,
ii)               bagi sokongan rakyat yang mempunyai kemahiran permulaan yang rendah dan persepsi yang rendah dalam keupayaan pembelajaran mereka untuk memulakan peluang menyertai rangkaian pembelajaran.
iii)            untuk meningkatkan kesedaran dan penghargaan daripada pelbagai bentuk pembelajaran yang terdapat dalam tetapan yang baru muncul,
iv)             untuk menyokong dan menggalakkan membangunkan rangkaian dan komuniti dengan model masyarakat yang berkesan yang efektif juga turut memberi pembelajaran kepada pendatang baru.
v)               bagi mengkaji lagi dan peluang bagi pembelajaran dalam rangkaian talian dan komuniti
vi)             untuk mengiktiraf peranan penting dalam smua  rangkaian tidak rasmi dalam talian untuk pembelajaran, pekerjaan, penyertaan dan pembangunan diri.

           Pada masa ini, komuniti dalam talian biasanya wujud secara berasingan daripada institusi pembelajaran,walaupun mereka sering memberi ruang untuk mempelajari topik yang sama. Menggabungkan pembelajaran dalam persekitaran tidak formal dengan sistem pengajian yang diiktiraf akan mengadakan amalan  perubahn yang inovatif melalui teknologi baru serta menggalakkan,menilai dan mengiktirafkan bentuk pembelajaran. Ini memerlukan paradigma yang beralih dalam objektif, pengurusan, dan pembiayaan organisasi dan institusi pendidikan. Guru memainkan peranan penting dalam mengubah amalan-amalan pendidikan dan latihan, dan perhatian khusus harus diberikan kepada masyarakat profesional yang menyokong kerja mereka dan pembangunan profesional. Dengan memanfaatkan pengetahuan pakar-pakar, masyarakat boleh memberikan banyak inovasi penting untuk mentransformasikan pendidikan institusi untuk abad ke-21.

           Faktor kejayaan terdiri daripada e-perkhidmatan dan isu-isu dalam reka bentuk komunikasi dan pengurusan masyarakat.Untuk keperluan khusus bagi kumpulan kecil yang tertentu komuniti untuk e-perkhidmatan dan pengurusan masyarakat. Sampel menunjukkan bahawa komuniti kesihatan yang berkaitan gagal untuk menarik minat didiagnosis yang baru, bahawa mereka tidak melakukannya dengan baik dalam menjaga dan mengaktifkan ahli kerana tidak ada hubungan antara masa tindakbalas keahlian dan orang yang terjejas oleh penyakit ini
Menjangkakan bahawa kumpulan yang berlainan memerlukan pelbagai jenis e-perkhidmatan. Kajian ini memberikan hasil tentang jenis e-perkhidmatan  yang pelbagai golongan berfikir untuk menjadi penting kepada mereka dan, sebenarnya pelbagai jenis e-perkhidmatan yang diperlukan untuk kumpulan status yang berbeza.

           Secara keseluruhan, setakat ini, Internet dilihat sebagai pembesaran positif kepada kehidupan setiap hari, tetapi terdapat aspek penggunaan Internet yang menyebabkan kebimbangan seperti jurang digital, isu-isu keselamatan, privasi, peraturan, cetak rompak, dan e-dagang dan pengiklanan. Terdapat kebimbangan istimewa tentang aspek negatif Internet pada orang muda ke tabiat ketagihan. Isu-isu etika dan social tentang penggunaan Internet berhadapan dengan  negara-negara di seluruh dunia untuk membuat pilihan tentang teknologi baru ini kita telah mencipta. Internet haruslah menjadi alat berlandaskan etika dan etiket atau kita akan membiarkan Internet berkembang seperti kita menyesuaikan diri dengannya.
           Sebagai kesimpulannya kita dapati bahawa, dunia maya adalah konteks yang unik untuk komunikasi, terutama sekali sistem suara diperkenalkan. Peserta dalam VWS terletak di pertemuan konteks komunikasi dunia maya dan fizikal. Peserta menguruskan pelbagai konteks komunikasi yang berselang ucapan dengan teks, di seluruh pelbagai tetapan maya dan fizikal. Kerja kami menunjukkan bahawa VWS yang terbaik tidak didekati sebagai singular " sederhana" atau fenomena komunikasi per saat tetapi sebaliknya sebagai persekitaran yang mampu penggunaan pelbagai media untuk pelbagai tujuan.
           Selain itu, kebanyakan pengguna blog dan SL ini berminat untuk mewujudkan diri mereka ketika dalam talian kepada luar talian, hal ini boleh dicapai dengan menyiarkan maklumat peribadi mengenai diri luar talian ke dalam talian, atau mereka boleh membentu avatar yang menyerupai diri luar talian dalam SL dan mendedahkan identiti luar talian dalam SL. Ini bermakna dimana diri dalam talian dan luar talian tidak mempunyai perbezaan yang ketara dan dapat dikurangkan.
           Malahan, komuniti bercampur yang termasuk kombinasi interaksi dalam talian dan luar talian menawarkan kelebihan tertentu berkenaan dengan pergaulan. Manakala dalam gabungan interaksi dalam talian dan luar talian lebih berpihak kepada interaksi luar talian dimana komuniti dapat berkongsi pelbagai aktiviti dan kepentinga bersama-sama, dimana ahli lebih kerap mengambil bahagian dalam mesyuarat secara bersemuka, sentiasa berhubung dan berinteraksi antara satu sama lain tanpa berlakunya ada ahli yang mengambil kesempatan ke atas ahlinya yang lain.
           Tambahan pula, Internet boleh digunakan untuk banyak lagi tindakan lain daripada melihat ke atas maklumat atau menyatakan pendapat, namun dalam kajian kita, yang dibincangkan dalam bahagian seterusnya dengan lebih terperinci, kita memberi tumpuan kepada aktiviti-aktiviti dalam talian yang dibincangkan di atas sebagai aktiviti-aktiviti ini dianggap sesetengah satu bentuk utama tindakan sivik dalam talian. Kesimpulannya disini kita perlulah berhati-hati dan sentiasa berjaga-jaga terhadap komunikasi atas talian kerana boleh membawa pelbagai implikasi yang boleh mendatangkan keburukan pada diri kita sendiri.






No comments:

Post a Comment