GE2153
TEKNOLOGI PENDIDIKAN
PUAN
FARIZA KHALID
TAJUK:ONLINE
AND OFFLINE IDENTITIES
Nama Ahli Kumpulan :
Ahmad Zahid Hafiz Bin
Saleh
Fatin Roshafera Binti
Che Saari
Akalili Binti Abd Rahim
Khairun Nisa Binti
Ismail
(A) Platform Yang Digunakan
Platform
yang digunakan adalah laman rangkaian sosial, blog dan SL (second life),
komuniti dalam talian,Net,komunikasi secara online termasuk e-mail dan World
Wide Web site.selain itu penggunaan web 2.0 memainkan peranan di dalam
pembelajaran dan proses pengajaran dan pembelajaran.
(B) Subjek Dan Tempat Kajian
Subjek kajian adalah individu dan
komuniti dimana alat baru, teknologi dan internet membenarkan orang ramai daripada
tempat yang berbeza bagi mengumpulkan talian untuk berinteraksi tidak segerak
dan dalam alam nyata antara satu sama lain dan pekerja yang berada di bandar
serta pelajar dimana pekerja bandar
menggunakan e-mel secara rutin.. Penyertaan sosial-Oriente dalam masyarakat timbul
daripada keperluan masyarakat untuk meluahkan perasaan dan untuk berhubung
dengan orang lain, dengan cara yang tidak selalunya berkaitan dengan objektif
kerja tertentu, topik atau konteks bersama. Platform untuk berkongsi media,
rangkaian sosial, komuniti permainan dan blogosphere membenarkan orang ramai
untuk mencapai matlamat peribadi mereka serta menyokong pembentukan kumpulan
dan komuniti di seluruh bagi kepentingan bersama.
Kajian menunjukkan bahawa motivasi
untuk menggunakan media sosial sering dikaitkan dengan menyatakan mengenai diri
sendiri, rasa seronok, untuk mencapai kemasyhuran melalui ciptaan seseorang,
atau berkongsi pengetahuan. Pengguna muda menghargai rangkaian sosial dan media
terutama kerana 'ia menyeronokkan', dan 'kawan-kawan juga berbuat demikian',
manakala bagi pengguna yang berusia 50 tahun, motivasi yang paling biasa ialah
'ia sangat berguna', dan ‘menjadi sebahagian daripada masyarakat '.
Pengkomputeran sosial memberi kuasa kepada pengguna untuk membangunkan dan berkongsi
pengetahuan mereka dengan orang lain dan untuk manfaat orang lain. Sebagai
contoh, penulis-penulis blog adalah lebih aktif apabila mereka menerima maklum
balas dan kadang-kadang menghabiskan lebih banyak masa untuk bertindak balas
komen daripada menulis mesej blog.
Selain itu,komuniti seperti pekerja
yang berada di bandar dan pelajar dimana
pekerja bandar menggunakan e-mel secara rutin. Semakin banyak mereka
menggunakannya,ini lebih komited mereka kepada majikan mereka. Komunikasi komputer
mengurangkan status ketidakseimbangan dari bawahan kepada penyelia. Bagaimanapun,terdapat
komitmen yang kurang untuk menggunakan e-mel di kalangan pekerja syif, menyokong
idea bahawa mel elektronik atau surat eletronik boleh meningkatkan komitmen di
kalangan pekerja-pekerja kepada sesebuah organisasi.
Bagi pelajar pula, dalam suasana
pasukan di alam maya, kesan faktor-faktor yang telah dikenal pasti sebagai
sumber kepercayaan dalam hubungan tradisional secara berdepan dan bersua muka, 75
pasukan, yang terdiri daripada 4-6 orang ahli (pelajar) yang bermastautin di
negara-negara yang berbeza, berinteraksi dan bekerja bersama-sama untuk lapan
minggu. Kumpulan diminta melengkapkan tiga tugas iaitu dua latihan pembinaan
pasukan dan satu projek akhir (membangunkan laman World Wide Web) iaitu menyampaikan maklumat kepentingan kepada
pengamal global teknologi maklumat bekerja dalam persekitaran perniagaan.
Pelajar berkomunikasi sepenuhnya melalui cara elektronik. Senarai pemprosesan
direkodkan melalui mel dan ahli-ahli pasukan telah menghantar kaji selidik
elektronik untuk menyelesaikan dengan segera berikutan langkah amanah-bangunan
kedua. Satu tinjauan kedua telah dihantar kepada ahli-ahli pasukan pada hari
selepasnya mengikuti projek akhir yang telah siap.
Penggunaan web 2.0 sangat membantu semua pelajar dalam
melaksanakna tugas dan assignment masing-masing. Umum mengetahui bahawa
penggunaan web 2.0 semakin pesat semenjak tertubuhnya laman sosial seperti
facebook kerana ia lebih menjimatkan masa dan menjimatkan waktu dan sekaligus
memudahkan urusan tanpa perlu melibatkan perjumpaan yang rumit dan membuang
masa, oleh itu ramai yang memanfaatkan penggunaan web 2.0.
Sebagai
kesimpulannya kita dapati bahawa, dunia maya adalah konteks yang unik untuk
komunikasi, terutama sekali sistem suara diperkenalkan. Peserta dalam VWS
terletak di pertemuan konteks komunikasi dunia maya dan fizikal. Peserta
menguruskan pelbagai konteks komunikasi yang berselang ucapan dengan teks, di
seluruh pelbagai tetapan maya dan fizikal. Kerja kami menunjukkan bahawa VWS
yang terbaik tidak didekati sebagai singular " sederhana" atau
fenomena komunikasi per saat tetapi sebaliknya sebagai persekitaran yang mampu
penggunaan pelbagai media untuk pelbagai tujuan.
Malahan, turut menyatakan tentang menunjukkan bahawa suara memperkenalkan
kedua-dua faedah dan masalah untuk pemain
permainan penembak pasukan
pantas (Gibbs et
al.2004). Faedah termasuk penyelarasan yang lebih baik daripada kumpulan, kehadiran sosial yang lebih besar pemain lain, dan pembebasan sehingga
tangan untuk mengawal peranti input lain. Masalah
termasuk kesesakan saluran, peluang yang lebih besar untuk sengaja atau tidak sengaja penghantaran bunyi, tidak boleh sepadan dengan suara-suara dengan avatar, ketidakupayaan
untuk tahu yang mungkin mendengar penghantaran, dan keengganan oleh sesetengah orang menggunakan menyuarakan dengan orang asing dalam talian. Ucapan boleh didengar oleh
orang-orang fizikal bertempat dengan
pengguna seperti ahli keluarga atau
rakan sekerja, dan sebaliknya bunyi dari persekitaran pengguna, seperti bunyi isi rumah, boleh dihantar ke dalam permainan,berpotensi melanggar
undang-undang privasi.
Selain itu , Urusan Perbualan Pelbagai Ramai pemain MMORPG menyimpan
beberapa saluran teks terbuka sekaligus dan kelakuan perbualan serentak di
tingkap berasingan. Beberapa peserta dilaporkan situasi memalukan apabila mesej
telah ditaip ke dalam saluran yang salah, sebagai contoh apabila membincangkan
rakan sepasukan di belakang mereka. Seorang peserta merasakan bahawa jenis ini
kesilapan adalah lebih teruk dengan suara : " Kadang-kadang anda akan
mendengar perkara yang anda tidak lakukan mahu dengar. "Kami meminta
peserta sama ada mereka mahu saluran suara berganda. Sesetengah lakukan , dan
mencadangkan bahawa antara muka dibentangkan sebagai senarai mudah skrin
butang, satu bagi setiap saluran . Lain merasakan ia akan menjadi mustahil
untuk memantau beberapa perbualan suara sekaligus.
Kajian
ini telah dilakukan berdasarkan 10 kes berbeza yang berkaitan dengan konteks di
kalangan masyarakat Shetland. Berdasarkan analisis ini mendapati bahawa
pengguna blog dan SL ini berpotensi untuk menonjolkan imej sebagai seorang
pelakon, dimana analisis interaksi interpersonal cenderung kepada imej yang
diingini oleh pembaca dan pengguna blog dan SL. Hal ini, kerana kecanggihan web
2.0 yang kini membolehkan pengguna blog untuk memuat naik pelbagai jenis
multimedia seperti gambar, video, biografi peribadi dan pautan ke profil
rangkaian sosial yang lain.
Selain itu, untuk jurnal yang
seterusnya, kajian ini telah dilakukan berdasarkan 10 kes berbeza yang
berkaitan dengan penulis blog dan SL( second life) konteks di kalangan
masyarakat Shetland. Berdasarkan analisis ini mendapati bahawa pengguna blog
dan SL ini berpotensi untuk menonjolkan imej sebagai seorang pelakon, dimana
analisis interaksi interpersonal cenderung kepada imej yang diingini oleh
pembaca dan pengguna blog dan SL. Hal ini, kerana kecanggihan web 2.0 yang kini
membolehkan pengguna blog untuk memuat naik pelbagai jenis multimedia seperti
gambar, video, biografi peribadi dan pautan ke profil rangkaian sosial yang
lain.
Manakala jurnal yang seterusnya berkaitan
dengan kajian mengenai sama ada campuran interaksi maya dan sebenar berbeza
dengan interaksi semata-mata maya dan di kalangan sesetengah ahli komuniti
dalam talian perkongsian pengetahuan mengurangkan kelaziman masalah yang
seluruh masyarakat hadapi. Analisis ini menggunakan data kajian daripada 26
komuniti dalam talian (OLCs) guru di Belanda yang merupakan sebahagian daripada
sebuah organisasi maya yang menjadi tuan rumah untuk komuniti guru-guru. Kajian
ini meliputi dua aliran penyelidikan iaitu penganalisis rangkaian sosial telah mendakwa
bahawa hubungan luar talian menjejaskan interaksi dalam talian dan penyelidik
komuniti telah berhujah untuk membina OLCs seluruh masyarakat luar talian bagi
mencadangkan integrasi lengkap dalam talian dengan aktiviti-aktiviti di luar
talian.
Jurnal yang ke-13 pula, bertujuan
untuk mengkaji bagaimana remaja menggabungkan aktiviti sivik di dalam talian
dan di luar talian. Terdapat empat mod penyertaan di mana aktiviti dalam talian
dan luar talian mungkin berkumpul iaitu politik, aktivisme, penggunaan dan
perkongsian. Kajian ini dijalankan di kalangan belia Belanda yang berumur
diantara 15 hingga ke 25 tahun. Penyertaan sivik merujuk kepada pelbagai
aktiviti pilihan raya contohnya seperti mengundi dan aktiviti ‘nonelectural’ seperti
menyertai demonstrasi. Jurnal yang ke-14 pula mengenai kajian bahawa internet
menghasilkan ganjaran positif bagi mereka dalam kedudukan sosial istimewa,
manakala menyebabkan masyarakat terpinggir. Kajian ini menggunakan sampel
kebangsaan dari 419 pengguna internet dewasa yang berumur 18 tahun dan ke atas.
Kajian ini dijalankan untuk mengetahui kesan status sosiodemografi, petunjuk
akses internet dan interaksi mereka pada variasi keupayaan yang dinilai melalui
langkah –langkah diskret kemahiran maklumat peribadi yang berkaitan dengan
internet dan pengetahuan.
Akhir sekali, jurnal ini bertujuan
untuk mengambil bahagian dalam talian berbanding tindakan kolektif di luar
talian telah disiasat di kalangan aktivis alam sekitar di Belanda. Sampel
seramai 738 orang yang terdiri daripada aktivis, sympathizers, dan
nonactivists, dilaporkan dan bertujuan
penyertaan dalam talian dan luar talian aktivisme.
(C) Aspek yang dinilai atau dikaji
dalam kajian tersebut
Halangan utama bagi pembelajaran
secara sosial dalam talian berkait dengan satu siri prasyarat, iaitu akses,
faedah, pengetahuan sebelumnya, kemahiran dan kesedaran tentang peluang
pembelajaran yang baru. Tidak semua individu mempunyai kemahiran yang sesuai
untuk pembelajaran kendiri yang dikawal selia, dan mereka memerlukan sokongan
dan struktur. Internet mewujudkan
peluang menjadi maklumat, untuk megemukakan isu-isu untuk perbincangan, untuk
berhubung dan belajar.Ia adalah penting bahawa setiap orang untuk mendapat
peluang bagi membangunkan kemampuan untuk mengambil bahagian dalam masyarakat
dan manfaat daripada maklumat, sumber dan sambungan yang terdapat.Tambahan
pula, bagi menggalakkan dan memupuk pembelajaran sepanjang hayat, institusi
pendidikan itu sendiri akan dapat mengubah dan membangunkan amalan mereka
dengan mengambil kira peluang-peluang baru untuk pembelajaran. Pengguna yang
lebih berpengalaman melakukannya lebih, berbelanja lebih, dan menggunakan Net
yang lebih untuk aktiviti harian seperti perbankan dan membayar bil. Antara
penemuan lain projek itu termasuk:
•
Lebih ramai wanita berbanding lelaki kini dalam talian.
•
Lebih daripada 85 juta rakyat Amerika tergolong dalam kalangan talian
berkumpulan.
•
Orang yang menggunakan Net dalam cara
yang berbeza. Wanita menggunakannya berbeza daripada lelaki, kulit hitam
menggunakannya berbeza daripada orang kulit putih, dan Eropah menggunakannya
berbeza daripada Amerika..
•
Orang yang menggunakan Net sudah mempunyai kepentingan mereka sendiri..
•
Internet menyamakan perbezaan kuasa di antara individu dan institusi.
•
Penggunaan e-mel dapat membantu orang membina rangkaian sosial mereka dengan
meluaskan
dan mengekalkan hubungan antara rakan dan keluarga
Tambahan pula, pesakit juga
menggunakan media lain selain daripada Komuniti Di Alam Maya Di Perkhidmatan
Kesihatan untuk memenuhi keperluan mereka untuk maklumat, interaksi sosial dan
sokongan bersama iaitu mesyuarat muka ke muka, perbualan peribadi melalui
telefon, mesyuarat pesakit anjuran Komuniti Di Alam Maya di Perkhidmatan
Kesihatan( VCHC), seminar perubatan pesakit di mana pakar-pakar perubatan dan
pesakit membincangkan topik-topik terpilih yang berkaitan dengan penyakit, atau
persidangan saintifik dan kongres.Selain itu, ramai orang menggunakan Internet
untuk mencari maklumat berkaitan kesihatan, mengurus rekod kesihatan peribadi
mereka melalui Internet, dan mendapatkan maklumat tentang perkhidmatan
penjagaan kesihatan dan peraturan yang mengawal mereka.
Malahan kajian ini berkaitan dengan
analisis identiti dan perwatakan yang ditonjolkan oleh seseorang dalam alam
maya. Berdasarkan analisis ini mendapati bahawa pengguna blog dan SL ini
berpotensi untuk menonjolkan imej sebagai seorang pelakon, dimana analisis
interaksi interpersonal cenderung kepada imej yang diingini oleh pembaca dan
pengguna blog dan SL. Hal ini, kerana kecanggihan web 2.0 yang kini membolehkan
pengguna blog untuk memuat naik pelbagai jenis multimedia seperti gambar,
video, biografi peribadi dan pautan ke profil rangkaian sosial yang lain. Semua
ini sebagai tambahan kepada latar belakang yang sering diidamkan oleh pengguna
lain, hal ini juga membolehkan penulis blog untuk mempamerkan pelbagai jenis
identiti yang diingini. Identiti ini dikatakan sebagai avatar dan topeng dimana
penulis blog dan SL boleh menukar-nukar identity mengikut persekitaran dalam
talian dan rupa menunjukkan peranan atau kepentingan penggunanya dimana mereka
meletakkan nilai pada bagaimana mereka menonjolkan diri mereka. Selain itu,
terdapat juga pengguna yang digelar sebagai “identity tourism” dimana golongan
ini gemar menukar jantina,bangsa dan agama, contohnya ketika mengemukakan komen
dan sebagainya. Terdapat juga kecenderungan bagi pengguna SL untuk menipu dalam
dunia maya, hal ini kerana SL menawarkan pengguna untuk memilih set avatar yang
mencerminkan kepelbagaian etnik, dimana kebanyakan pengguna memilih avatar yang
mengikut saranan yang ideal bagi kecantikan dalam budaya Amerika seperti tona
kulit, bentuk badan dan banyak lagi.
Tambahan pula, dengan kajian ini
boleh mengetahui mengenai sama ada campuran interaksi maya dan sebenar berbeza
dengan interaksi semata-mata maya dan di kalangan sesetengah ahli komuniti
dalam talian perkongsian pengetahuan mengurangkan kelaziman masalah yang seluruh
masyarakat hadapi. Kajian ini meliputi dua aliran penyelidikan iaitu
penganalisis rangkaian sosial telah mendakwa bahawa hubungan luar talian
menjejaskan interaksi dalam talian dan penyelidik komuniti telah berhujah untuk
membina OLCs seluruh masyarakat luar talian bagi mencadangkan integrasi lengkap
dalam talian dengan aktiviti-aktiviti di luar talian. Komuniti dalam talian
sering digunakan untuk pertukaran pengetahuan dan pembelajaran, namun bagi
mengelakkan berlakunya masalah ketika bergaul dimana berlakunya ketidak
percayaan semasa pertukaran maklumat antara ahli komuniti yang lain, contoh
seperti jika seseorang itu memberi satu maklumat kepada kawannya, kawannya itu
mungkin tidak membalas atau boleh memilih untuk menggunakan maklumat yang diterima
dengan cara yang membahayakan. Selain itu, terdapat juga di kalangan ahli
komuniti yang hanya mengharapkan ahli lain untuk memberikan sumbangan atau
pangkalan data yang berguna untuk perbincangan, hal ini menyebabkan berlakunya
ketidak seimbangan dalam perbincangan dimana perbincangan berat sebelah, dimana
ada ahli yang ambil insentif untuk aktif dan membuat keputusan untuk tidak
menanggung kos tetapi sebaliknya hanya menumpang keuntungan daripada sumbangan
ahli lain. Di samping itu, interaksi dalam talian sering mengundang kepada
kenalan baru yang boleh dipindahkan ke dunia luar talian dengan cara yang tidak
dirancang, jadi hal ini boleh mewujudkan berlakunya perbincangan di luar
talian, hal ini dapat mengurangkan daripada berlakunya ketidakseimbangan dalam
perbincangan dan berlakunya ketidakpercayaan antara sesama ahli komuniti.
Selain itu, jurnal ini juga
bertujuan untuk mengkaji bagaimana remaja menggabungkan aktiviti sivik di dalam
talian dan di luar talian. Terdapat empat mod penyertaan di mana aktiviti dalam
talian dan luar talian mungkin berkumpul iaitu politik, aktivisme, penggunaan
dan perkongsian. Penyertaan sivik merujuk kepada pelbagai aktiviti pilihan raya
contohnya seperti mengundi dan aktiviti ‘nonelectural’ seperti menyertai demonstrasi.
Kebanyakan ahli akademik menggunakan internet sebagai salah satu medium untuk
menggalakkan penyertaan dalam aktiviti sivik ini, dimana internet membantu
dalam memupuk hubungan sosial , menggerakkan pendapat politik bersosial dan
mendidik orang ramai, memudahkan pembentangan diri dan meningkatkan hubungan
antara rakyat dan wakil-wakil politik mereka melalui e-demokrasi projek.
Golongan ini mengambil kesempatan dimana mereka sedar bahawa di kalangan belia
khususnya, kerana mereka umumnya menggunakan internet lebih daripada orang yang
lebih tua. Bahkan dengan internet dikatakan sebagai satu pendekatan sambungan
daripada luar talian yang dikatakan sebagai salah satu pendekatan yang murah.
Selain itu, internet juga dijadikan medium untuk membincangkan isu-isu sivik
dengan rakan-rakan, keluarga, dan rakan-rakan muncul untuk membentuk mod
penyertaan yang berasingan, perkongsian adalah lebih murah daripada lain-lain
bentuk komunikasi, seperti menghubungi ahli-ahli politik. Bahkan bentuk
komunikasi terakhir adalah aktiviti yang berorientasikan warganegara yang
memerlukan lebih banyak tenaga dan masa persediaan. Perkongsian juga boleh
dianggap lebih murah daripada Politik, secara umum, dan Acti-vism, kerana orang
ramai umumnya'' melakukan'' perkongsian bilamana sesuai dengan mereka tanpa
mengubah masa-masa tertentu dan prosedur rasmi. Bagaimana aktiviti dalam talian
berkumpul dengan aktiviti-aktiviti luar talian lebih tepat mungkin bergantung
kepada matlamat yang boleh direalisasikan dengan aplikasi internet dan apa yang
benar-benar melakukannya apabila mereka berada dalam talian. Oleh yang
demikian, kita menjangka bahawa penyertaan dalam Politik, Aktivisme, dan mod
penggunaan menumpu dengan melihat ke atas maklumat dalam talian mengenai
Politik, Aktivisme, dan penggunaan, masing-masing, dan borang online ungkapan
pendapat menumpu dengan perbincangan di luar talian dalam mod berkongsi.
Di samping itu, mengenai kajian
bahawa internet menghasilkan ganjaran positif bagi mereka dalam kedudukan
sosial istimewa, manakala menyebabkan masyarakat terpinggir. Kajian ini
dijalankan untuk mengetahui kesan status sosiodemografi, petunjuk akses
internet dan interaksi mereka pada variasi keupayaan yang dinilai melalui
langkah –langkah diskret kemahiran maklumat peribadi yang berkaitan dengan
internet dan pengetahuan. Disamping menunjukkan umur dan jantina yang nyata
jurang dengan interaksi yang signifikan menunjukkan bahawa akses internet
memburukkan lagi jurang status luar talian yang sedia ada. Internet boleh menurunkan
kos urus niaga mencari maklumat di dalam, memudahkan pengedaran pengetahuan,
dan akhirnya menyumbang untuk mengurangkan jurang sosial di luar talian.
Mendokumentasikan corak tingkah laku secara terbuka memaparkan profil peribadi
di kalangan pelajar kolej, bahkan sebilangan besar pengguna Facebook muda
menyedari dan mengambil berat tentang ancaman privasi yang berpotensi,
bertentangan dengan salah faham yang luas bahawa orang muda tidak mengambil
berat tentang privasi. Disamping itu, ada juga segelintir pengguna yang gemar
melakukan penyamaran semata-mata untuk melihat akaun facebook kepunyaan orang
lain demi kepentingan diri sendiri, berhubung dengan faktor sosiodemografi,
perbezaan jantina berterusan dimana pengguna wanita dikaitkan dengan tahap yang
lebih rendah dalam pengetahuan maklumat dan kemahiran. Sedangkan golongan
dewasa dianggap mempunyai tahap yang lebih rendah mengenai pengetahuan maklumat
dan kemahiran peribadinya. Melihat dasar Internet, kebimbangan tertentu kita
perlu kira-kira peribadi kebolehan informasi
berasaskan Internet orang tua, bukan kulit putih, wanita, orang-orang
dengan pendapatan dan pendidikan yang lebih rendah, dan mereka yang telah
dipinggirkan kepada kedudukan yang kurang bernasib dengan mengambil kira akses
internet.
(D) Rumusan
Aplikasi ICT membolehkan pelbagai
jenis komuniti muncul, bersama-sama dengan cara yang baru untuk orang
menjangkaunya dan untuk bekerjasama antara mereka.Konteks Sosial dalam talian
ini atau menjadi semakin penting di kalangan pelajar di sekolah-sekolah dan
universiti, pekerja di tempat kerja, dan rakyat dalam masyarakat, menyokong
pembelajaran kemahiran dan pengetahuan semasa dan relevan. Tambahan pula,
mereka menyediakan persekitaran bagi mempelajari kemahiran rentas
melintang yang penting untuk pekerjaan
masa hadapan dan unutk pembangunan diri
melalui kerjasama dengan orang lain. Sebagai hasilnya, institusi pendidikan
perlu menyediakan para pelajar untuk memperolehi dan mengembangkan keupayaan
untuk menyertai mereka. Bagi mencapai dan mengenal pasti pembelajaran secara
peribadi yang relevan dalam persekitaran tidak formal ini, orang memerlukan
kemahiran dan sokongan bagi menguruskan trajektori pembelajaran mereka melalui
banyak peluang rangkaian berbeza yang ada.
Penulisan
mengkaji semula dan dibincangkan dalam kertas ini mencadangkan bahawa usaha
diperlukan
i)
bagi menutup jurang digital dengan
memupuk kecekapan digital asas dan lanjutan,
ii)
bagi sokongan rakyat yang mempunyai kemahiran
permulaan yang rendah dan persepsi yang rendah dalam keupayaan pembelajaran
mereka untuk memulakan peluang menyertai rangkaian pembelajaran.
iii)
untuk meningkatkan kesedaran dan
penghargaan daripada pelbagai bentuk pembelajaran yang terdapat dalam tetapan
yang baru muncul,
iv)
untuk menyokong dan menggalakkan
membangunkan rangkaian dan komuniti dengan model masyarakat yang berkesan yang
efektif juga turut memberi pembelajaran kepada pendatang baru.
v)
bagi mengkaji lagi dan peluang bagi
pembelajaran dalam rangkaian talian dan komuniti
vi)
untuk mengiktiraf peranan penting dalam
smua rangkaian tidak rasmi dalam talian
untuk pembelajaran, pekerjaan, penyertaan dan pembangunan diri.
Pada
masa ini, komuniti dalam talian biasanya wujud secara berasingan daripada
institusi pembelajaran,walaupun mereka sering memberi ruang untuk mempelajari
topik yang sama. Menggabungkan pembelajaran dalam persekitaran tidak formal
dengan sistem pengajian yang diiktiraf akan mengadakan amalan perubahn yang inovatif melalui teknologi baru
serta menggalakkan,menilai dan mengiktirafkan bentuk pembelajaran. Ini
memerlukan paradigma yang beralih dalam objektif, pengurusan, dan pembiayaan
organisasi dan institusi pendidikan. Guru memainkan peranan penting dalam
mengubah amalan-amalan pendidikan dan latihan, dan perhatian khusus harus
diberikan kepada masyarakat profesional yang menyokong kerja mereka dan
pembangunan profesional. Dengan memanfaatkan pengetahuan pakar-pakar,
masyarakat boleh memberikan banyak inovasi penting untuk mentransformasikan
pendidikan institusi untuk abad ke-21.
Faktor
kejayaan terdiri daripada e-perkhidmatan dan isu-isu dalam reka bentuk
komunikasi dan pengurusan masyarakat.Untuk keperluan khusus bagi kumpulan kecil
yang tertentu komuniti untuk e-perkhidmatan dan pengurusan masyarakat. Sampel
menunjukkan bahawa komuniti kesihatan yang berkaitan gagal untuk menarik minat
didiagnosis yang baru, bahawa mereka tidak melakukannya dengan baik dalam
menjaga dan mengaktifkan ahli kerana tidak ada hubungan antara masa tindakbalas
keahlian dan orang yang terjejas oleh penyakit ini
Menjangkakan bahawa kumpulan yang berlainan
memerlukan pelbagai jenis e-perkhidmatan. Kajian ini memberikan hasil tentang
jenis e-perkhidmatan yang pelbagai
golongan berfikir untuk menjadi penting kepada mereka dan, sebenarnya pelbagai
jenis e-perkhidmatan yang diperlukan untuk kumpulan status yang berbeza.
Secara
keseluruhan, setakat ini, Internet dilihat sebagai pembesaran positif kepada
kehidupan setiap hari, tetapi terdapat aspek penggunaan Internet yang
menyebabkan kebimbangan seperti jurang digital, isu-isu keselamatan, privasi,
peraturan, cetak rompak, dan e-dagang dan pengiklanan. Terdapat kebimbangan
istimewa tentang aspek negatif Internet pada orang muda ke tabiat ketagihan.
Isu-isu etika dan social tentang penggunaan Internet berhadapan dengan negara-negara di seluruh dunia untuk membuat
pilihan tentang teknologi baru ini kita telah mencipta. Internet haruslah
menjadi alat berlandaskan etika dan etiket atau kita akan membiarkan Internet
berkembang seperti kita menyesuaikan diri dengannya.
Sebagai
kesimpulannya kita dapati bahawa, dunia maya adalah konteks yang unik untuk
komunikasi, terutama sekali sistem suara diperkenalkan. Peserta dalam VWS
terletak di pertemuan konteks komunikasi dunia maya dan fizikal. Peserta
menguruskan pelbagai konteks komunikasi yang berselang ucapan dengan teks, di
seluruh pelbagai tetapan maya dan fizikal. Kerja kami menunjukkan bahawa VWS
yang terbaik tidak didekati sebagai singular " sederhana" atau
fenomena komunikasi per saat tetapi sebaliknya sebagai persekitaran yang mampu
penggunaan pelbagai media untuk pelbagai tujuan.
Selain itu, kebanyakan pengguna blog
dan SL ini berminat untuk mewujudkan diri mereka ketika dalam talian kepada
luar talian, hal ini boleh dicapai dengan menyiarkan maklumat peribadi mengenai
diri luar talian ke dalam talian, atau mereka boleh membentu avatar yang
menyerupai diri luar talian dalam SL dan mendedahkan identiti luar talian dalam
SL. Ini bermakna dimana diri dalam talian dan luar talian tidak mempunyai
perbezaan yang ketara dan dapat dikurangkan.
Malahan, komuniti bercampur yang
termasuk kombinasi interaksi dalam talian dan luar talian menawarkan kelebihan
tertentu berkenaan dengan pergaulan. Manakala dalam gabungan interaksi dalam
talian dan luar talian lebih berpihak kepada interaksi luar talian dimana
komuniti dapat berkongsi pelbagai aktiviti dan kepentinga bersama-sama, dimana
ahli lebih kerap mengambil bahagian dalam mesyuarat secara bersemuka, sentiasa
berhubung dan berinteraksi antara satu sama lain tanpa berlakunya ada ahli yang
mengambil kesempatan ke atas ahlinya yang lain.
Tambahan pula, Internet boleh
digunakan untuk banyak lagi tindakan lain daripada melihat ke atas maklumat
atau menyatakan pendapat, namun dalam kajian kita, yang dibincangkan dalam
bahagian seterusnya dengan lebih terperinci, kita memberi tumpuan kepada
aktiviti-aktiviti dalam talian yang dibincangkan di atas sebagai
aktiviti-aktiviti ini dianggap sesetengah satu bentuk utama tindakan sivik
dalam talian. Kesimpulannya disini kita perlulah berhati-hati dan sentiasa
berjaga-jaga terhadap komunikasi atas talian kerana boleh membawa pelbagai
implikasi yang boleh mendatangkan keburukan pada diri kita sendiri.
No comments:
Post a Comment